Novinka Aktualizováno 9. 9. 2024

Všechny budoucí elektrické vozy Volvo budou vybaveny technologiemi z jedné sady

6 minut čtení
Všechny budoucí elektrické vozy Volvo budou vybaveny technologiemi z jedné sady

Počínaje modelem EX90 budou budoucí elektrická vozidla Volvo založena na stejném základním jádru systémů, modulů, softwaru a hardwaru, kterému automobilka říká supersada technologických funkcí Volvo Cars Superset tech stack.

Jedná se o jednotný technologický a softwarový základ zahrnující všechny moduly a funkce, které bude Volvo využívat v rámci své budoucí produktové řady. Tyto technologie lze stejně jako sadu stavebních bloků konfigurovat různými způsoby. Každý z nových vozů značky bude vybaven výběrem nebo podmnožinou stavebních bloků pocházejících ze supersady technologických funkcí, kterou bude automobilka v průběhu doby vylepšovat a rozšiřovat.

Jedná se o přístup, který zajistí, že se budou vozy Volvo postupem doby reálně zlepšovat, což bude zaručeno zaměřením veškerých inženýrských prací na zlepšování a rozšiřování této jediné technologické sady. To v praxi znamená, že bude mít práce na modelu EX90 přímý přínos pro model ES90 a současně pro vývoj modelu EX60, který bude následovat po tomto elektrickém sedanu, a souběžně to přinese prospěch také s ohledem na následná vylepšení modelu EX90, který je již v rukách prvních zákazníků.

„Supersada technologických funkcí (Volvo Cars Super tech stack) bude skutečně měnit pravidla hry, protože nám umožní zaměřit veškeré inženýrské úsilí jedním směrem, do produktu, který bude využíván v rámci všech našich modelů, namísto práce na projektech vztahujících se k jednotlivým modelům,“ říká Anders Bells, ředitel pro inženýrské práce a technologie ve společnosti Volvo Cars. „Naši inženýři budou pracovat na vývoji jedné supersady, kterou budou neustále vylepšovat, rozšiřovat a obohacovat o nové schopnosti a funkce. To nám umožní výrazně zlepšit kvalitu našich produktů, urychlit jejich uvádění na trh a neustále vylepšovat vozidla pro naše zákazníky,“ dodává.

Uzavřená smyčka vývoje

Přístup, který představuje supersada technologických funkcí, umožní dodávat zákazníkům produkty jedné značky s mnoha různými příchutěmi, což přesně odráží zastřešující myšlenku automobilky týkající se ideálního způsobu výroby automobilů.

V současné době při vývoji využívá Volvo uzavřenou smyčku založenou na datech, konektivitě, softwaru a výpočetním jádru vozu. Tento posun vztahující se k výpočetnímu jádru vozu je stejně významný jako posun k elektrifikaci. Výpočetní jádro vozu má vliv na vše, co je připojeno k elektrickému systému automobilu, přičemž jsou potenciální výhody prakticky neomezené.

Díky vytvoření uzavřené smyčky procesu vývoje bude Volvo schopné donekonečna neúnavně zlepšovat každý aspekt jejich vozů, protože budou mít ve Volvu přehled o funkci systému v reálném čase, vozy budou vybaveny výpočetními jádry s pokročilými schopnostmi a také budou mít ve svých vývojových centrech k dispozici své inženýry.

Platforma SPA3 příští generace

Jedním z klíčových stavebních kamenů každého z vozů Volvo je elektrický technologický základ tvořený kombinací nejmodernějšího pohonu, elektrických systémů a elektronických systémů, na jejichž základě je vůz postaven.

Aby se ve Volvu dostali do pozice lídra v oblasti mobility nové generace, vyvíjejí novou technologickou platformu pro elektrické vozy, SPA3, která bude podpořena supersadou technologických funkcí Volvo Cars Super tech stack. Prvním vozem postaveným na platformě SPA3 bude připravované plně elektrické středně velké SUV EX60.

Platforma SPA3 staví na mnoha stavebních kamenech převzatých z platformy SPA2, přičemž zavádí několik klíčových vylepšení. Tento model bude vybaven například výpočetním jádrem vozu s vylepšenými schopnostmi, které umožní zajistit vyšší výkon a vylepšit funkce napříč technologickou supersadou. Nejdůležitější nicméně je, že byla architektura SPA3 navržena tak, aby nabízela rozsáhlejší modulární možnosti než předchozí platforma. To znamená, že pokud budou ve Volvu chtít, mohou na základě stejného technologického základu průběžně vyvíjet a vyrábět vozy všech velikostí – od větších než model EX90 až po menší než model EX30. Modularita a možnost rozšíření platformy SPA3 umožní méně rozptylovat pozornost a snížit investiční náklady automobilky, což by mělo s ohledem na tržby vést k silnějšímu budoucímu cash flow.

Nižší výrobní náklady

Díky škálovatelné architektuře SPA3 vytváří ve Volvu větší synergie a zlepšují technologickou efektivitu s ohledem na výpočetní jádro vozu, baterie, elektrické motory, odlévání velkých dílů a modulární výrobu – všechny tyto faktory přispívají k výraznému snížení nákladů na výrobu automobilů.

Přístup Volva k budoucí výrobě demonstruje továrna Torslanda a její příprava na výrobu vozů postavených na platformě SPA3, která má k dispozici vše potřebné k výrobě vozů ve stejném regionu. Zmíněný přístup nabývá na efektivitě obzvlášť v případě, kdy jsou ve Volvu schopni využívat stejné klíčové komponenty ve všech vozech postavených na platformě SPA3, což v praxi znamená, že dochází ke zjednodušení složitého a ke zvyšování flexibility.

Zdroj: VCCR