Novinka Aktualizováno 21. 3. 2025

Volvo využívá umělou inteligenci a virtuální světy s cílem vytvářet bezpečnější vozy

6 minut čtení
Volvo využívá umělou inteligenci  a virtuální světy s cílem vytvářet bezpečnější vozy

Volvo, usilující o výrobu stále bezpečnějších vozů, využívá virtuální světy vytvořené umělou inteligencí k vylepšení vývoje svého vlastního bezpečnostního softwaru, kam patří například asistenční systémy řidiče (ADAS).

Nyní může Volvo slučovat údaje o dopravních nehodách shromážděná pokročilými senzory, kterými jsou vybaveny nové vozy značky. Mezi parametry, které ve Volvu zkoumají, patří například nouzové brzdění, ostré manévry nebo manuální zásah. Díky tomu mohou inženýři automobilky monitorovat, rekonstruovat a zkoumat dopravní nehody novými způsoby, aby lépe porozuměli tomu, jak kolizím předcházet.

To umožňuje pokročilá počítačová metoda 3D skenování zvaná Gaussian splatting, která dokáže na základě vizuálních podkladů z reálného světa vytvořit obrovské množství realistických a vysoce věrných 3D scén a subjektů. Virtuální prostředí lze například upravovat přidáváním nebo odebíráním účastníků silničního provozu a změnou chování dopravního prostředí nebo překážek na silnici tak, aby bylo možné v závislosti na okolnostech generovat různé výsledky. Takováto technologie umožňuje prověřit bezpečnostní hardware automobilky v rámci různých dopravních situací a rychlostí a v rozsahu, který byl dříve nepředstavitelný.

Dnes mají ve Volvu možnost vyvíjet software, který se dobře osvědčí i ve složitých a vzácných, ale potenciálně nebezpečných mezních situacích, přičemž mohou vývojáři zkrátit dobu, která je nutná pro prověření softwaru v rámci hraničních případů z měsíců na dny.

„Již nyní máme miliony datových bodů okamžiků, které se nikdy nestaly a které využíváme při vývoji našeho softwaru,“ uvádí Alwin Bakkenes, ředitel pro globální vývoj softwaru společnosti Volvo Cars. „Díky metodě Gaussian splatting můžeme například vybrat jeden ze vzácných mezních případů a rozložit jej do tisíců nových variant scénářů, prostřednictvím kterých můžeme trénovat a ověřovat naše modely. To nám dává potenciál odemknout vývoj v rozsahu, který byl dosud nevídaný, a dokonce i zachytit hraniční případy dříve, než k nim dojde v reálném světě,“ dodává.

Jeden dílek skládačky

Volvo využívá virtuální prostředí v kombinaci s testováním v reálném světě za účelem tréninku, vývoje a ověřování softwaru, protože se jedná o metodu, která je bezpečná, škálovatelná a nákladově efektivní. Virtuální prostředí jsou vyvíjena interně ve spolupráci se společností Zenseact, zaměřující se na umělou inteligenci a software, kterou založila automobilka Volvo Cars.

Jedná se o projekt, který je součástí doktorandského programu pro přední švédské univerzity a jehož cílem je prozkoumat, zda bude možné integrovat do budoucích bezpečnostních iniciativ technologie neurálního vykreslování. Tato studie je sponzorována švédským výzkumným programem Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP).

Tradice využívání dat ke zlepšování bezpečnosti

Volvo má dlouhou tradici ve využívání dat a pokročilých technologií ke zvýšení bezpečnosti. Data shromážděná týmem výzkumu bezpečnosti společnosti Volvo Cars sehrála klíčovou roli při vývoji a testování některých z nejvýznamnějších bezpečnostních prvků na světě.

V 70. letech minulého století začala automobilka Volvo využívat ke zvýšení bezpečnosti data získaná jejím týmem pro výzkum bezpečnosti. Zpočátku to vypadalo tak, že tým dorazil na místo dopravní nehody s měřicími páskami, aby bylo možné vyhodnotit stopy smyku a další indikátory dopravní nehody. Data a znalosti získané na základě výzkumu dopravních nehod inspirovaly automobilku k vývoji celé řady inovací zachraňujících lidské životy, jako jsou například ochrana před hyperflexí krční páteře nebo systém ochrany v případě bočního nárazu (SIPS). Nové pokročilé technologie nyní umožňují ještě chytřeji využívat data k předcházení riskantním situacím.

Integrace technologie NVIDIA

Volvo nyní může díky nedávno rozšířené spolupráci se společnostní NVIDIA zkoumat možnosti nových technologií, jako je například metoda Gaussian splatting. Nová generace plně elektrických vozů postavená na zrychlené výpočetní kapacitě NVIDIA shromažďuje data získaná různými senzory, aby lépe než kdykoli dříve pochopila, co se děje ve voze i v jeho okolním prostředí. Superpočítačová platforma s umělou inteligencí řízená systémy NVIDIA DGX uvádí získaná data do kontextu, odemyká dveře k novým poznatkům a trénuje budoucí bezpečnostní modely. A navíc se tím umělá inteligence dále zlepšuje a urychluje se její vývoj. Uvedená superpočítačová platforma představuje součást nedávné investice společností Volvo Cars a Zenseact do vybudování jednoho z největších datových center v severských zemích.

Zdroj: VCCR