Novinka Aktualizováno 7. 2. 2024

Volvo přidává do vozů laserovou technologii Lidar jako "druhé oči"

5 minut čtení Autor: Volvista
Volvo přidává do vozů laserovou technologii Lidar jako "druhé oči"

„S ohledem na veškerou složitou práci, kterou vykonáváme, abychom eliminovali počet dopravních nehod, smrtelných úrazů a vážných zranění, stále platí jeden fakt: nejmenší nebezpečí hrozí při dopravní nehodě, která se nikdy nestane," říkají zástupci společnosti Volvo Cars.

Na základě výzkumu, studia a vývoje ve Volvu neustále zlepšují systémy na předcházení dopravním nehodám ve vozech, přičemž má švédská automobilka až do současnosti na kontě některé z nejpokročilejších a nejefektivnějších systémů. „A naše práce stále pokračuje, protože chceme naplnit naši vizi, v rámci níž by v žádném novém voze Volvo nemělo dojít ke smrtelnému ani jinak závažnému zranění," vysvětlují zástupci automobilky.

Prostřednictvím modelu Volvo EX90, který se automobilka chystá odhalit 9. listopadu, chce Volvo zákazníkům nabídnout jednu z nejpokročilejších senzorických sad na trhu. Unikátní sadu tvořenou osmi kamerami, pěti radary, 16 ultrazvukovými senzory a průkopnickým laserovým senzorem LiDAR.

Vůz, který se za vás rozhlíží

LiDAR – což je zkratka pro „detekci světla a měření vzdálenosti“ (Light Detection and Ranging) ­– představuje dálkovou snímací metodu, která využívá světlo ve formě pulzujícího laseru k měření vzdálenosti od objektů s vysokou přesností a věrností.

Rozdíl, který znamená senzor LiDAR pro bezpečnost v běžném dopravním provozu, je pozoruhodný: z posledního výzkumu vyplynulo, že přidáním laserového senzoru LiDAR do již tak bezpečného vozu mohou ve Volvu snížit počet dopravních nehod s vážnými následky až o 20 %, zatímco z perspektivy předcházení dopravním nehodám lze snížit jejich celkový počet až o 9 %.

„Naše špičková laserová technologie LiDAR integrovaná v linii střechy našeho nového modelu Volvo EX90, která se postupem doby stane součástí standardní výbavy, dokáže rozpoznat chodce na vzdálenost až 250 metrů, zatímco malé tmavé předměty, jako je například černá pneumatika na černé silnici, až do vzdálenosti 120 metrů. To vše za jízdy dálniční rychlostí. A protože na rozdíl od senzorů typu kamery nepotřebuje pro svou práci světlo, sleduje za vás situaci ve dne i v noci," vyjmenovávají výhody nové technologie inženýři z automobilky Volvo.

Díky spojení vyspělých senzorů, vlastními silami vyvinutého softwaru a výpočetního jádra vozu může Volvo představit záložní systém pro zajištění vyšší bezpečnosti, přičemž je cílem nabídnout zákazníkům vůz, který by dokázal odhalit mnohem více potenciálních rizik než kdykoli dříve, a to nejen v okolním prostředí, ale i uvnitř. Nejenže bude tento vůz schopen zakročit a pomoci řidiči, ale současně také lépe porozumí tomu, kdy je jeho pomoc potřeba a jak nejlépe zasáhnout.

Poprvé v EX90

„Věříme, že se model EX90 stane tím nejbezpečnějším vozem Volvo, který kdy brázdil silnice,“ prohlásil Joachim de Verdier, ředitel pro bezpečnou automatizaci vozidel ve společnosti Volvo Cars. „Spojujeme porozumění situaci v okolním prostředí s mnohem lepším chápáním toho, jak moc je řidič za jízdy pozorný. Pokud spojíme všechny naše bezpečnostní systémy, senzory, software a výpočetní jádro vozu dohromady, vytvoříme kolem vás preventivní ochranný štít, o jehož přítomnosti nebudete vědět, dokud ho nebudete potřebovat,“ dodal.

Schopnost vozů Volvo pochopit dění v okolním prostředí společně s jejich schopností porozumět chování řidiče formují zásadní předpoklad pro blížící se technologii autonomního řízení. Jakmile budou dokončeny všechny bezpečnostní prověrky a automobilka získá všechna nezbytná schválení, bude tato technologie autonomního řízení představena pro model EX90, přičemž bude dostupná na základě předplacených služeb.

Zdroj: VCCR