Recenze Volvo EX30
Volvo EX30: Nejrychlejší sériové Volvo si stejně tak rychle zamilujete
Stále ještě nedůvěřujete konceptu elektromobility? Pak si domluvte testovací jízdu s Volvem EX30 a pochopíte, proč elektrovozy znamenají budoucnost! Získat volný termín na zapůjčení letošní elektronovinky není jednoduché, zájemců je více než dost. Domluvil jsem si s kolegy jen 24 hodin, ale během nich jsem si Volvo EX30 opravdu zamiloval.
Dojezd? Pět set kilometrů jako nic!
Jeden den byl nakonec tak akorát. Zásuvka v naší garáži sice trakční baterii vozu dobíjela, ale pouze tempem kolem dvou procent za hodinu, přičemž jedno procento znamená něco mezi čtyřmi a pěti kilometry jízdy. Kdo nemá doma nainstalovanou dobíjecí stanici, schopnou nabít baterii během čtyř hodin, ten s elektroautem moc vody nenahoní. Zvláště když baterku není dobré vybít pod dvacet procent kapacity.
Výše uvedená rovnice jasně naznačuje dojezd EX30, který se pohybuje mezi čtyřmi a pěti sty kilometry po plném nabití. Výsledek záleží na stylu jízdy a zátěži baterie. Pokud tedy topíte na plné pecky, jedete pod plynem po dálnici a zuřivě předjíždíte, dojezd se rapidně snižuje. Naopak po městě, se zapnutou rekuperací skrytou pod volbou Ovládání jedním pedálem a s rozumným stylem jízdy zvládnete často ujet i víc, než výrobcem udávaných pět set kilometrů.
Stovka za 3,6? Tak se koukejte…
Když nové EX30 přivezli z letošní prezentace Volvo novinek v Barceloně, byl jsem trošku zklamán. Tohle má být nejrychlejší sériově vyráběné Volvo? Proč je převlečené za nákupní tašku? Ovšem po důkladném seznámení se s vozem a absolvování první zkušební jízdy jsem koncept EX30 pochopil a doslova přijal za svůj.
Rodinné auto s 428 koňskými silami? Ano, je to tak!
Auto je koncipované jako druhý nebo třetí vůz do rodiny. Věřte, že na denní ježdění si lepší ani rychlejší auto prostě nemůžete přát! Vždyť tenhle vůz díky dvojici elektromotorů se 428 koňskými silami dokáže zrychlit z nuly na sto za pouhých 3,6 vteřin! Také v případě, když využíváte jen jeden motor a nemáte nastavený sportovní režim, je EX30 sakra živé autíčko. Na tuzemských silnicích vás jen málokdo předjede!
Strhující točivý moment 534 Nm
Popravdě řečeno by mě nepřekvapilo, kdyby si model oblíbili i menší živnostníci. S cenou malinko přes milion korun, možností odečtu elektrovozu z daní, mohutným točivým momentem 534 Nm s odpovídající silou a tažným zařízením zahrnutým v základní výbavě by Volvo EX30 mohlo znamenat splněný sen drobného městského řemeslníka. Ale to jsem se asi nechal příliš unést představivostí a krapet vybočil z koncepce udávané výrobcem…
První seznámení s elektromobilem - láska na první pohled
Při prvním usednutí do auta hned zaujme absence přístrojové desky. Místo budíků vás sleduje pouze oční kamera, kontrolující pozornost řidiče. Sice se jedná o krapet šikanózní zařízení, ale na druhou stranu je nepozornost při řízení jednou z nejčastějších příčin nehod. To samé platí pro držení volantu oběma rukama, jehož nedodržování po chvilce rovněž reklamuje zvukový signál. Pípání při překročení povolené rychlosti lze naštěstí před každou jízdou vypnout.
Na co je potřeba si zvyknout?
S čím jsem lehce válčil, je řadící páka umístěná na pravé páčce u volantu, u níž je potřeba požadovanou rychlost zařadit s poněkud větší razancí, než bych očekával. Zajímavou novinkou je umístění všech potřebných ukazatelů i ovladačů na středovém displeji. Rychle si zvyknete točit zrak mírně doprava, místo klasického směru dolů. Některé údaje, třeba čas, jsou sice zbytečně malé a celé menu je poměrně rozsáhlé, ovšem po krátkém seznámení si dokážete intuitivně vyvolat všechny potřebné volby. Zajímavé jsou podrobné statistiky jízdy, stejně jako možnost nastavení ambientního osvětlení interiéru.
Vybavení vozu
Dalším inovativním prvkem je hranatý vyhřívaný volant se základními ovládacími prvky. Dobře se drží a k bezpečnější jízdě přispívá i fakt, že ho díky jeho tvaru i poměrně vysoké výšce nelze řídit kolenem. Interiér odpovídá statutu druhého vozu do rodiny a je z něho zřejmé, že návrháři kvůli dvojici baterií válčili s nedostatkem prostoru.
Prostor a interiér
Mezi předními sedačkami je místo na kabelku a například kabely na nabíjení se ukládají do speciálního prostoru pod kapotou. Na druhou stranu kufr rozhodně není malý - tříčlenné rodině zavazadla potřebná na týdenní dovolenou určitě dopraví. Na zadní sedačky se pohodlně vejdou dva dospělí dvoumetroví pasažéři (automobil je určen jen pro čtyři cestující). Navíc množství promyšlených odkládacích ploch uvnitř vozu dokazuje, že na pohodlí, stejně jako bezpečí posádky, myslí Volvo především.
Hurá na silnici!
Zákazníci čestlického autosalonu dobře znají úvodní rovinku od kruhového objezdu. Už při přebírání vozu jsem se těšil, jak na tomto úseku vyzkouším opěvovanou akceleraci EX30 (s ohledem na přebíhající srnky se ale podobné pokusy omezují jen na denní světlo). Volvo EX30 své pověsti ve všech ohledech dostálo, jeho brutální výkon úplně cítíte pod rukama a musíte se mnohokrát krotit, abyste nezkoušeli, kam až je možné motor vytočit.
Pocit z jízdy? Perfektní!
Pocit z jízdy je doslova úžasný, vůz svým nízkým těžištěm a dynamikou jízdy připomíná koncept závodních automobilů Mini Morris. Přilepení k silnici projíždíte zákruty bezpečně a pohodlně, při klasickém přidání plynu v zatáčce pak sedí vůz na vozovce přesně jako přibitý. Kdo by nechtěl závodní buginu s výkonným motorem a perfektními jízdními vlastnostmi?
Majitelé ohromných limuzín nestačí zírat, když je s přehledem předjíždí relativně drobné elektrické Volvo. Ten pocit si pokaždé patřičně vychutnáte, zvláště máte-li to štěstí, že řídíte EX30 ve variantě AWD TWIN. Umožňuje zapnout druhý elektromotor, čímž z autíčka vytvoříte hodně rychlou a výkonnou čtyřkolku. Na délku dosahuje EX30 4,2 metrů a široké je kousek přes 1,8 metru. Na první pohled tak působí jako menší střední vůz, ovšem o to větší překvapení se pak skrývá pod kapotou.
Co všechno Volvo EX30 dokáže?
EX30 je napěchováno nejmodernějšími systémy pro bezpečnější a efektivnější jízdu. Kromě pohonu všech čtyř kol, automatické převodovky a sedmi airbagů se jedná třeba o systémy ABS, ESP, EDS, ASR, TSA, PEBS, dále adaptivní tempomat, regulaci rychlosti při jízdě z kopce, automatickou klimatizaci, satelitní navigaci, parkovacího asistenta s kamerou nebo vyhřívaná sedadla.
Oproti nejvyšší Volvo výbavě chybí testovanému modelu vlastně jen head up displej promítající základní informace o jízdě na přední sklo a parkovací kamery z boku či předku vozu. Ovšem obě zmíněné vychytávky vám zase tak moc chybět nebudou, zvlášť když EX30 má těch vlastních víc než dost…
Jaká je cena Volvo EX30?
Základní jednomotorová verze vyjde na 869.000,- korun, za zapůjčený dvoumotorák s lepším stupněm výbavy Plus zaplatíte o pár desítek tisíc více než jeden milion korun. Uvedená cena příjemně překvapila i známé, jež jsem novinkou provezl a měli možnost si ji osahat i s kompletní výbavou.
Shrnutí testu?
Zkrátka a dobře začíná být zřejmé, že elektrovozy definitivně opouští fázi poporodních bolestí a začínají motoristům dokazovat, co doopravdy dokáží. Čehož opravdu není málo a pokud ještě stále váháte, domluvte si vlastní seznámení třeba právě s modelem EX30. Věřte, že po zkušební jízdě už o elektromobilitě nebudete nikdy přemýšlet tak, jako dosud!
Technická specifikace
- Motor: Synchronní elektromotor s permanentním magnetem
- Výkon: 200 kW (272 koní) u verze s jedním motorem, 315 kW (428 koní) u verze Twin Motor Performance
- Točivý moment: 343 Nm (jednomotorová verze), 543 Nm (Twin Motor Performance)
- Pohon: Zadní kola (jednomotorová verze); pohon všech kol (Twin Motor Performance)
- Převodovka: Automatická
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,7 s (jednomotorová verze), 3,6 s (Twin Motor Performance)
- Pohotovostní hmotnost: 1 830 kg
- Průměrná spotřeba energie: 15,7 kWh/100 km
- Dojezd: Až 480 km dle WLTP
- Kapacita baterie: 51 kWh (standardní), 69 kWh (rozšířená)
- Nabíjení: Rychlonabíjení z 10 na 80 % za cca 26 minut při 175 kW
- Palivo: Elektřina
- Rok výroby: 2024
- Cena: Od 835 000 Kč
Testovaný vůz
- Volvo EX30 PURE ELECTRIC AWD TWIN PLUS
- Motor: 315 kW, elektro
- Cena: 1 080 000,- Kč