Novinka Aktualizováno 27. 12. 2024

Dálniční známka 2025 - kompletní průvodce

5 minut čtení Autor: Volvista
Dálniční známka 2025 - kompletní průvodce

Systém dálničních známek v České republice prošel za poslední desetiletí významnými změnami. Přinášíme detailní přehled aktuálního stavu, historických změn i budoucích plánů.

Do konce roku 2020 byly v ČR používány tradiční papírové dálniční známky, které bylo nutné nalepit na čelní sklo vozidla. Známky měly pevně stanovenou platnost, roční známky platily vždy od 1. ledna do 31. ledna následujícího roku.

Od ledna 2021 byl zaveden elektronický systém dálničních známek. Uživatelé registrují svou SPZ online prostřednictvím portálu edalnice.cz, v mobilní aplikaci nebo na fyzických prodejních místech, jako jsou pobočky České pošty nebo síť čerpacích stanic Eurooil. Platnost roční známky je flexibilní – začíná v den nákupu a trvá 365 dní.

Letošní zdražení? Deset korun

Od letošního ledna je možné zakoupit všechny typy dostupných dálničních známek s předstihem třiceti dnů před zvoleným počátkem platnosti. Pro rok 2025 byla výše ročního dálničního poplatku stanovena na 2 440 Kč, měsíční kupón vyjde na 460 Kč, desetidenní bude stát 290 Kč a jednodenní 210 Kč. Podle evropské směrnice bude nadále odpuštěn poplatek za používání dálnic pouze bezemisním vozidlům na elektrický pohon nebo na vodík.

Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 g CO2/km zaplatí čtvrtinu stanoveného poplatku. U vozidel v systému časového zpoplatnění poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, tedy na úrovni poloviční ceny poplatku.

Česká dálniční síť

Letos přibude až sto kilometrů dálnic

Česká dálniční síť měří v současnosti 1 365 kilometrů, z toho 226 kilometrů bylo od platby osvobozeno. V roce 2022 přibylo na dálniční síti 21,2 kilometrů, v roce 2023 pak celkem 15,4 kilometrů. V letošním roce mělo přibýt více než sto kilometrů nových dálnic. Ovšem jen ta část, která byla zprovozněná do léta 2024, se promítne výše dálničního poplatku v příštím roce, zbytek otevřený v druhé půlce roku se projeví až v roce 2026. Městské okruhy a průtahy městy (např. Pražský a Brněnský okruh) zatím zůstávají nezpoplatněny.

Za jízdu bez dálniční známky na zpoplatněném úseku dálnice hrozí vysoká pokuta – až pět tisíc na místě a až dvacet tisíc ve správním řízení. Každý řidič by si proto měl ve vlastním zájmu pohlídat její platnost, kterou je možné ověřit na webu edalnice.cz. Do kolonky Ověření platnosti uveďte pouze SPZ vozidla a stát registrace. Systém ukáže, v jakém termínu je dálniční známka platná. Platnost známky kontroluje automaticky kamerový systém snímající SPZ. Většinu kontrol ale obstarávají mobilní hlídky Policie ČR.

Kdo platit nemusí?

Od poplatků jsou osvobozeny automobily převážející osoby se zdravotním postižením, tedy držitelé průkazů ZTP a ZTP/P, dále elektromobily (EV), plug-in hybridy (PHEV) s emisemi do 50 g CO₂/km a vozy na vodík, stejně jako historická vozidla s registrační značkou V a služební vozy orgánů státní správy a záchranného systému (např. hasičské vozy, sanitky). Pro osvobozená vozidla je nutné zaregistrovat SPZ přes systém edalnice.cz, aby bylo možné uplatnit nárok na bezplatnou jízdu.

Dálniční známky se vztahují pro osobní vozidla do 3,5 tuny. Nákladní vozidla nad 3,5 tuny neplatí dálniční známky, ale podléhají systému mýtného (vázaného na ujeté kilometry na zpoplatněných úsecích). Pro mýtné je nutné mít palubní jednotku registrovanou v systému MYTO CZ.

Dálniční poplatky

Poplatky u sousedů

Na Slovensku funguje de facto stejný systém jako u nás, ale došlo k výraznějšímu zdražená, Roční známka vyšla letos na 60 eur, v roce 2025 už to bude 90 eur. Cena třicetidenní slovenské dálniční známky vyjde na 17,1 eur, za desetidenní zaplatíte 10,8 eur a jeden den vyjde na 8,1 eur. Velice podobné ceny platí i v Rakousku, kde je ale stále možné zakoupit papírové známky na benzínových pumpách.

V Německu mohou osobní vozy nadále používat dálnice zdarma. Zdarma je i většina dálnic v Polsku, na třech placených úsecích (A1, A2 a A4) pak fungují podobně jako ve Francii mýtné brány, kdy si při vjezdu vezmete lístek a při výjezdu uhradíte požadovanou částku.